Pages

Saturday, October 10, 2009

Maradona tagih sentuhan Pablo Aimar

BUENOS AIRES - Diego Maradona terus berjuang demi masa depannya sebagai jurulatih skuad Argentina menjelang perlawanan menentang Peru dalam kelayakan Piala Dunia hari ini.

Pasukan bimbingan legenda bola sepak dunia itu dalam keadaan genting untuk tersingkir daripada kejohanan berprestij tersebut melainkan terpaksa melayakkan diri dengan bermain secara playoff.

Namun begitu, Maradona percaya bahawa semua pemainnya akan mencatat kejayaan yang mereka inginkan bagi meletakkan pasukan itu di landasan betul ke pusingan akhir Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan.

"Saya tidak menjangkakan menerima situasi seumpama ini. Kami harus menumpaskan Peru dan kemudiannya mencatat kemenangan di Uruguay.

"Sebagai jurulatih, pertembungan ini pastinya akan menjadi perlawanan paling sukar dan saya mempunyai keyakinan tinggi terhadap diri sendiri," kata Maradona pada sidang akhbar, kelmarin.

Maradona merupakan ketua pasukan Argentina dan membantu negara itu memenangi Piala Dunia 1986.

Empat pasukan teratas daripada 10 negara yang bersaing kumpulan Amerika Selatan akan layak secara automatik manakala pasukan tangga kelima akan bermain secara playoff menentang tempat keempat dari Kumpulan CONCACAF.

Argentina kini berada di tangga kelima kumpulan Amerika Selatan.

Maradona dilihat mahu melakukan beberapa perubahan berperingkat dengan meletakkan kepercayaan kepada dua pemain yang sebelum ini tidak berada dalam perancangan Argentina, sejak siri kelayakan Piala Dunia dua tahun lalu.

Pemain tengah Benfica, Pablo Aimar yang beraksi pada Piala Dunia 2002 dan penyerang Real Madrid, Gonzalo Higuain dijangka menggalas cabaran melancarkan serangan pada pertemuan hari ini.

Maradona yang sentiasa mengharapkan sentuhan kreatif Aimar berkata, dia turut memberitahu pemain tengah Benfica itu bahawa khidmatnya akan digunakan ketika kunjungan ke Lisbon, Januari ini.

Aimar dilihat bergelut dengan pelbagai masalah kecederaan pada musim lalu. - REUTERS

No comments: