Pages

Wednesday, February 4, 2009

Paderi Musallman juga sanggup mati demi bumi, rakyat Palestin

PADERI Manuel Musallman bukan sebarang pemimpin gereja. Beliau juga ialah seorang pejuang Palestin yang gigih dan penuh semangat. "Saya juga sanggup mati demi Gaza dan pembebasan sebenar bagi Palestin, tanah tumpah darah saya," demikian ujar paderi yang diiktiraf sebagai pemimpin masyarakat Gaza keseluruhannya.
Penulis sempat menemubualnya semalam. Paderi berumur 70 tahun itu bercakap terus terang dalam pertemuan yang diadakan di pejabatnya di tengah kota Gaza.
Penulis dapat melihat betapa jelasnya komitmen beliau terhadap Gaza. "Ini bukan calang-calang orang," kata hati kecilku.
Paderi Musallman ialah antara pemimpin Palestin yang marah dan geram terhadap rejim Zionis Israel. Beliau baru saja ditemu bual oleh seorang wartawan dari Itali.
"Paderi ini ialah seorang yang istimewa," kata wartawan Itali itu.
Sebaik sahaja penulis melangkah masuk ke pejabatnya, wartawan itu beredar. Rakan-rakan yang duduk sama dalam sesi temu bual itu juga menganggap Paderi Musallman sebagai seorang yang istimewa, berani dan lantang. Mana tidaknya. Beliau bercakap panjang lebar apabila diminta mengulas tentang perang di Gaza.
"Kami hidup dalam tekanan dan ancaman setiap hari, setiap saat. Rejim Zionis Israel mempunyai hanya satu agenda terhadap Gaza dan Palestin, iaitu melenyapkan kami daripada muka bumi ini. Israel sudah menakluki bumi Gaza selama 60 tahun. Apa yang dilakukan oleh Israel terhadap kami sebenarnya ialah satu jenayah perang. Saya tidak ada masalah dengan orang Yahudi, tetapi saya geram dengan keangkuhan pemerintah Zionis itu.
"Saya anak Palestin, lahir dan dibesarkan di sini. Setelah menghalau kami dari tanah yang kami miliki berkurun lama, kini kami dijajah oleh Israel.
Kami terpaksa mempertahankan diri apabila kami diserang. Kini dunia mengambil sikap berdiam diri sedangkan kami dibunuh oleh bala tentera Israel yang dibantu oleh kuasa besar. Jika ada pihak yang berpendapat bahawa kami akan menyerah kalah, mereka silap.
"Perjuangan Hamas ialah satu perjuangan yang jelas wajib disokong. Perjuangan Hamas ialah perjuangan Palestin.
Orang sentiasa beranggapan bahawa Hamas ialah sebuah kumpulan pengganas. Cuba saudara jawab soalan saya.
Macam mana Hamas boleh disifatkan sebagai pengganas sedangkan kami di Gaza dicerobohi sesuka hati tentera Zionis itu? Bagaimana Hamas boleh digolongkan sebagai pengganas sedangkan mereka mempertahankan negara?
"Mujahid Hamas tidak mempunyai kelengkapan seperti yang diperolehi tentera Israel. Mereka tidak membunuh kanak-kanak seperti mana tentera Israel membunuh keturunan kami.
Mereka membunuh wanita dan orang tua. Rumah kami dibom tanpa sebab. Hospital kami juga menjadi mangsa. Inikah tindakan yang patut dilaksanakan oleh mana-mana pasukan tentera?
"Saudara, sebenarnya mereka adalah penjenayah perang yang patut dibawa ke meja penghakiman. Mereka pembunuh dan penipu.
Bumi Gaza tidak akan bebas dan benar-benar merdeka selagi Israel terus berpendirian seperti hari ini.
Mereka menakluki Palestin secara paksaan. Saya bukan benci kepada orang Yahudi tetapi benci dengan sikap rejim Zionis itu.
"Saya berdoa agar satu hari nanti penganut agama Kristian boleh melawat Jerusalem dan umat Islam juga boleh berbuat demikian untuk beribadat di Masjid Al-Aqsa. Tak salah saya berdoa seperti ini bukan," tanya Paderi Musallman dengan nada keras, sekali gus mencerminkan kemarahannya.
Aku mencelah dan menyatakan kepadanya bahawa beliau kelihatan benar-benar geram terhadap Israel.
"Saudara, saya rela mati atas nama Gaza dan Palestin. Saya seorang paderi dan dilatih untuk mencari keamanan, bukan menggalakkan peperangan.
Tetapi jika dipaksa memilih antara menjadi hamba kepada rejim Zionis dan mati berjuang, saya lebih rela mati.
Kami tiada pilihan. Jika terpaksa ke medan juang, saya rela walaupun sudah berumur 70 tahun. Biarlah kami rakyat Gaza dan Palestin mati dengan maruah kami tidak terjejas. Biar kami mati ikhlas mempertahan kedaulatan bumi milik kami ini."
Kata-kata paderi Kristian ini jelas membuktikan bahawa perjuangan Palestin dan Gaza bukan perjuangan agama. Ianya ialah perjuangan menebus maruah, mencari keamanan yang amat diperlukan dan menentang penjenayah perang.
Siapa bilang perjuangan Palestin ialah perjuangan umat Islam semata-mata?

utusan.com.my

No comments: