Pages

Saturday, January 31, 2009

Christian is Terrorist?

1) The Christian Europeans killed more than sixty million European
people during the two world wars.
2) The Christian Americans killed hundreds of thousands of Japanese
people by dropping two atomic bombs on Hiroshima and Nagasaki.
3) The Christian Serbs killed tens of thousands of Muslim Bosnians and
Christian Croatians in the former Yugoslavia.
4) The Christian French killed more than one and a half million Muslim
Algerians during the period of French colonization of Algeria.
5) The Christian Americans killed tens of thousands of people in the
Vietnam and Korean wars.
6) The Christian "Adolf Hitler" killed thousand of European Jews during WWII.
7) The Jewish Israelis have killed and massacred tens of thousands of
Muslim Palestinians for 60 years now, occupied their lands and forced
millions of them to be refugees in the neighboring countries and
around the world.

12 comments:

Anonymous said...

dunia tidak menganggap war intervention or anything yang berlaku semasa perang sebagai terrorist.tapi ini ialah terrorism -eg suweto bombing yg membuktikan christian is terrorist pada mata dunia.

pndpt sy, terrorist ialah suatu kumpulan yang mgelarkan diri mereka with 'something' melakukan sesuatu serangan secara tiba-tiba yang bukan dalam situasi perang. atau... suatu kumpulan bersenjata yang bukan dikategorikan sebagai tentera 'berdaftar' atau 'tentera yang bukan diiktiraf'.

cnthnya sekiranya Al-Qaeda yang dikatakan terrorist pada zaman sekarang berperang dengan tentera UN or Nazi during world war, mereka tidak mungkin akan dianggap sebagai terrorist kerana ia berlaku pada zaman negara2 berperang. setiap negara akan berusaha sedaya upaya untuk memusnahkan negara yang mempunyai fahaman yang berbeza walau dengan cara apa sekalipun, hatta dengan senjata kimia sekalipun. jadi sudah pasti banyak kumpulan or pasukan tentera yang wujud semata2 untuk mempertahankan kefahaman masing2, tak terkecuali gerakan Islam. jadi sekiranya seorang mujahidin meletupkan dirinya pada kumpulan orang awam pada sesebuah negara musuh pada masa peperangan, ia tidak akan dianggap sebagai aktiviti pengganas tetapi sebaliknya taktik tentera musuh.

tapi perbuatan melibatkan orang awam, adalah sangat salah mengikut undang-undang perang yang sebenar.tapi untuk kes seperti ini,kadang kala ia hanya permainan musuh sebenarnya. mungkin ada musuh dalam selimut, sebab tu perkara seperti ini berlaku.

1-6 sememangnya dunia tidak mengatakan ia sebagai terrorist but da 7th one,itu memang pengganas! tapi disebabkan mereka yahudi,dunia buta mengatakan ia bukan perbuatan pengganas.

ini hanya pendapat saya.jgn tersalah tafsir mksd saya mengiyakan gerakan kumpulan Islam sebagai pengganas spt dunia.tapi mengapa Christian?mengapa bukan japanese is terrorist?mereka menyebarkan ajaran christian ke sewaktu perang2 ini (selain perang vietnam, Serbia...)? saya minta maaf sekiranya saya salah faham tajuk entri anda

Ammar Funna Abidin said...

"pndpt sy, terrorist ialah suatu kumpulan yang mgelarkan diri mereka with 'something' melakukan sesuatu serangan secara tiba-tiba yang bukan dalam situasi perang. atau... suatu kumpulan bersenjata yang bukan dikategorikan sebagai tentera 'berdaftar' atau 'tentera yang bukan diiktiraf'."

Sblom saya ingin mmbahas komen anda, prsoalan prtama sy adalah, siapa yg berhak mengiktiraf 'tentera' supaya mereka bertindak HALAL?

K2, perang di Iraq dah lama tamat. tapi sayangnya, mereka sewenangnya mmbunuh rakyat Iraq. Adakah mereka yg mmbunuh ini bukan terrorist disebabkn oleh "Amerika x iktiraf diorg sbg pengganas?"

k3 Iran memilik bratus ribu askar yg berdaftar, begitu juga Hamas yg mmiliki tentera berdaftar (Hamas menang Pilihanraya 2006 secara demokrasi @USA Method), tetpi mereka masih di COP pengganas walaupun dah daftar.. mengapa??

"tapi mengapa Christian?mengapa bukan japanese is terrorist?mereka menyebarkan ajaran christian ke sewaktu perang2 ini (selain perang vietnam, Serbia...)?"

k4 adakah saya mengatakan christian terroris? adakah saya mengatakan japanese bukan terroris?

"At present, there is no internationally agreed definition of terrorism"-sumber wikipedia.

Saya nk tnya Anda sekali lagi, apa yang anda takrifkan sebagai terrorist? kalau saya, senang jer, Mengikut kamus, Terrorist bermaksud orang yang melakukan keganasan. kalau da org curi beg duit saya, saya tangkap n saya pukul macam belacan. bermakna, saya adalah terroris mengikut definisi saya sendiri. Just back to the basic.

Dalam bible sendiri menuntut panganutnya untuk mengamalkan hidup dalam suasana 'kasih'. Islam pun sama. Tetapi kenapa pnganut kristien berperang sesama sendiri sewaktu perang dunia 1 & 2? Agama kristien x ajar pun.

Ketahuilah, dalam prperangan sebenarnya menceritakan konflik. Sejarah mmbuktikan pperangan wujud karna wanita. Pengganas kah wanita itu?

Filem seperti warlords, saving private ryan, civilization @discovery chnl adalah contoh trbaik menerangkan konflik perang dan situasinya. Tak ada hero, xde "ko baik n die jahat". Dalam pperangan kite sukar untuk mendefinisikan menang. Contoh, Israel gagal mmusnahkan Hamas wlupun bribu org yg syahid, oleh itu Hamas menang. tapi yang pasti, pperangan akan mwujudkn "mangsa". Samaada mangsa itu terdiri org awam mahupun dari golongan bersenjata.

Kalau da bantahan, percanggahan, di alu2kn komen

Anonymous said...

hmm... my own opinion,dari dunia yang mengajar, terrorist itu tentera yang tak bertauliah.sy setuju dgn qoute anda "'tentera' supaya mereka bertindak HALAL?.."

dan semuanya dalam kamus yang anda katakan dan semua basic itu adalah benar... cumanya bukan itu yang DUNIA sekarang tahu. DUNIA yg anda duduki sekarang, bukan itu yang mereka tafsirkan walaupun satu masa dulu, mereka yg memberi definisi pengganas itu sendiri. walau bagaimana anda cuba mengembalikan maksud sebenar pengganas itu pada DUNIA sekalipun, takkan mungkin mereka menerima walaupun hakikatnya ia adalah benar. itulah DUNIA. kurang sesaat, 1001 perubahan sudah dicipta dari asal.

Ammar Funna Abidin said...

Dunia yg anda maksudkan seolah2 di kuasai oleh mereka yang jahiliah. Umpama anda mengakui ke"powera"an mereka. Saya umat Islam, Hamba Allah yg sering lupa, khilaf dan melakukan dosa, tidak sesekali memandang mereka istimewa. dunia mereka biarlah dgn dunia mereka. Dunia yg saya tahu skrg adalah kita spatutnya bersatu padu (hnya trcapai dibawah pimpinan Imam Mahadi-pendapat sy sendiri) dan menentang, jgn smpi prnah mnyerah. @lias dengan kata lain, sntiasa ikhtiar, (dgn izin Allah kita bersatu) dan pantang myerah. Mereka itu pengganas mengikut kamus saya. Persaoalan sy skrng, Anda hidup di dunia mana? Peduli apa kata mereka untuk mngata kita pengganas. skrg Ikhtiar kita mmbuktikan mereka pengganas.

Anonymous said...

"Dunia yg anda maksudkan seolah2 di kuasai oleh mereka yang jahiliah"
-memang ini maksud saya. apabila orang jahiliah mengusai dunia, inilah yg terjadi:memutarbelitkan maksud terrorism itu sendiri(malah semua pndpt anda mengenainya,mmg benar, tapi mereka sudah bjaya mengubahnya kepada yg lebih tersimpul).kerana itulah mereka tidak mengatakan christian sebagai terrorist(ur entry) sebaliknya Islam itu terrorist wpun hakikatnya perbuatan mereka sememangnya perbuatan pengganas.


tapi tidak bermakna saya duduk di DUNIA memandang semata2 hanya untuk melihat,menyangka saya menganggap mereka sangat istimewa. sy tidak mengangkat mereka di atas dan mengIYAkan itu ini mereka tapi "Dunia yg saya tahu skrg adalah kita spatutnya bersatu padu"...? "skrg Ikhtiar kita mmbuktikan mereka pengganas" berusahlah. Islam amat memerlukan ini kerana kejahilan lah yg membawa dunia sekarang menukarkan maksud pengganas.


dan mereka bukan dan tidak pernah menjadi kegemaran saya utk dipuja, Ammar21...

Ammar Funna Abidin said...

saya mntak maaf klu bunyi ayat saya agak emosional or mnyinggung prasaan anda. Bukan apa, tapi saya geram betul dengan mereka. Penat gak saya menasihatkan diri utk lebih rasional. Sbab tu sya tanam mind set, orang Islam yg dibunuh oleh mereka untung. xrugi pun. Dunia yang mereka kejar hnya smentara sahaja. Lagi satu, nama saya bukan ammar21. Please doank ah.. nk tnya pendapat awk, awk tnggal kt penang, xde tempias Berita tentang Perak?

Anonymous said...

saya bukan tinggal di penang. tapi seluruh malaysia terasa tempias isu di perak. dan sekarang, bukan saya saja tapi semua rakan2 saya berdiri bukan di atas tanah untuk berfikir siapa yg betul dan siapa yang menipu. may be awak juga ada terbaca blog susan loone. mbuka mata saya dan rakan2. sebab tu jauhilah politik.kebanyakkan ahli politik dlu iala ahli akademik tapi sekarang kebayakkannya ahli perniagaan. jadi kalau ahli perniagaan,hanya ada dua saja perkataan dalam perjalanan mereka. untung dan rugi.

http://sloone.wordpress.com/

lagi juga, saya tak ada blogspot atau blog seperti ini.

Ammar Funna Abidin said...

Herm.. Seperti yg kita ketahui.. Islam itu sempurna, syumul.. ada beberapa cerita sy ceritakan.

1. di zaman Rasulullah, masjidlah tempat masyarakt berekreasi, berceramah, mmbuat pengumuman, tmpat ibadah, mnuntut ilmu, menjalankn perniagaan.. umpama pasar malam kt tpi2 masjid n sebagai tmpat untuk berpolitik. Banyak sekali fungsi Masjid dan tidak pernah sepi.

2. Kenyataan Barisan Nasional supaya "jangan mncampurkan urusan agama (Islam) dalam politik amat melucukan. Kerna Politik sebahagian daripada Islam. Politik dan islam tidak dapat dipisahkan.. seperti Ilmu. Jka kita pisahkan, seumpama kita hanya beriman daripda sbahagian rukun Iman. Itu cacat namanya.

3. Ramai kawan sy tidak ingin mengambil tahu ttg politik negara, umpama masih belum sedar. Selagi kita tidak sedar, selagi itulah kerajaan senang untuk mmemanupulasikan rakyat.. tidak kisahlah kerajaan BN atau PR.

4. Swaktu zaman para shabat, sewaktu Rom mmenangi peperangan melawan kerajaan Parsi, umat Islam brgembira.. Seolah2 mraikan kmenangan tntera Rom.. padahal, Parsi dan Rom kedua-duanya adalah Musuh Islam swaktu itu. Sbnarnya Islam tidak meraikan kmenangan Rom, tapi mraikn kkekalah parsi. Situasi ini mnggambarkan, kerajaan mana yg lebih "jahat" harus di tumpaskn dahulu. situasi ini sama seperti BN vs PR. Saya tidak mngatakan PR smpurna or tiada cacat cela. PR ditubuhkan oleh insan yg sering mmbuat kesilpan dan dosa. begitu juga BN. kita harus mmilih, siapa yang harus ditumbangkan dahulu.

Adalah amat dikesalkan ada ssetengah masyarakat mlepas tangan dan mencuci tangan atas apa yg brlaku skarang ini. Sekarang, byk gejala maksiat brlaku, kisah budak rempit, kisah bohsia.. video2 lucah yg dirakam.. adakah kita mlepas tangan?? dengan alasan.. "owh, itu bukan saya atau kerabat keluarga saya.. sy xplu ambek tahu.." Salah itu namanya.. Islam tidak mengajar penganutnya sebegitu. Islam mengajar penganutnya untuk mmikirkan saudara muslimnya yg lain. Lihat di palestin, lihat di Mindanao.. Lihat di Perak.. or, Lihat di Malaysia krna Mlaysia saudara Muslim kita lebih dekta dengan kita.

Anonymous said...

semasa saya belajar di sek dulu, saya teringat akan tazkirah rakan saya mengenai tiga perkara yang harus dijauhi sebagai seorang pelajar.
1. berpasang-pasangan
2. politik
3. duit yang banyak.

wallahulam.

sebab tu, saya berfikir, patutkah pelajar untuk masuk campur dalam politik? mungkin saya tak faham maksud "politik" di sini tapi pemahaman saya, "politik" is politic, nothing else. but may be depend on ur age, i guess.coz i dont think 21 or 25, masih tidak dibenarkan untuk bercakap mengenai politik.

yg ke-4 tu,kiranya BN yg jahat jadi perlu ditumbangkan dulu or macam mana? kiranya BN or PR ditumbangkan, siapa orang itu?mungkin 10 or 50 or may be another 100 years utk pemimpim hebat itu muncul. seriously, perkara mengarut golongan politik amat menyusahkan pelajar.

maaflah saya tak suka situasi politik sekarang,sangat takut untuk memikirkan masa depan dengan keadaan sekarang.baca newspaper,semua masalah politik. semacam, childish nya tindakan mereka. betullah kan, matang bukan terletak pada usia tapi pada pemikiran.

Ammar Funna Abidin said...

Hal politik, terpulang pada individu.. tapi pa yang sy tau, Allah ciptakan manusia, Adam a.s dan Hawa utk mnjadi Khalifah di muka bumi.. Khalifah atau caliph dalam bahasa inggeris brmaksud ketua dpermudahkn. Ketua bermaksu pemimpin. Kita baru ada mmbincangkan masalah ttg kepimpinan, apa ciri pemimpin. Saya pemimpin, anda pemimpin, dan bayi yg baru lahir adalah bakal pemimpin Insyaalh jika panjang umur. Salah satu ciri2 pemimpin adalah Prihatin, Peka atau sensitif.. bukan sensitif merajuk. Pemimpin kna ambil tahu. Xkisahlah ttg apa2.
Kemudian, kita manusia hidup secara berorganisasi. Da pelbagai peringkat ttg pemimpin. Allah mnjadikan manusia mnjadi khalifah, itu amanah sbenarnya. Amnah adalah benda paling berat didunia. Sy mnusia pun tdak dapat mmikulnya dgn smpurna. Ttp stidaknya mncuba, jgn xcuba langsung or x ambek tau.

Pelajar hendaklah mnjauhi zina itu agak stuju brbanding berpasang2 pasangan. Walatakrabuzina. Bagaiman jikalau pelajar itu berkahwin? haramkah mereka berpasangan? Apakah yg dimaksudkn dengan pelajr sebenarnya? Stahu saya, ayat yg mudah adalah, pelajar adalah orang yg belajar. Siapakh digplongkan dengan orang yg belajar? bayi yang baru lahir cuba untuk mmbiasakn diri untuk mengatur prnafasan dimana nadi jantung bayi melebihi 100 dnyutan/minit. Bayi itu pelajr bagi saya dan sebnaarnya, proses menuntut ilmu tidak trhenti hingga k liang lahat @ ajal maut mnjemput.

Untuk pelajr yg muda, golongan remaja, dimana penuh emosi, semangat, kurang pertimbangan atau less rationality, mmg x elok byk duit. tp, sy da trbaca buku karya Dr. Mahathir, (lpa plak tajuk die),
Beliau telah mnggunakn ayat Al-Quran (itupun sy lpa) tapi yg mmbawa maksud, kita kena cari tau isi alam ini, carilah rezki yg Allah tabur didunia. So, utk pelajar yg berumur ckit kna usaha lebih. Umpama kata Saidina Ali, Beribadatlah kamu seakan-akan kamu meninggal besok hari. Bekerjalah (berusaha) kamu seakan-akan kamu hidup selama-lamanya. Pa yg sy fhm dri kata2 ini adalah, kita kna pandai2 la..

Untuk Politik, Sya penyokong kuat Dr. Mahathir, Antara Pemimpin yg hebat yg sya lihat dgn mata sendiri (hasil pemerintahannya). Seterusnya, Anwar Ibrahim di bwah Mahathir.

Sapa yg jahat, awk fikir sndiri. Maksud saya kna ambek tau la. sbab 2 2 jahat. pilihan kita 2, dan harus kita pilih. Pilih yg kurang jahat la.. Cuma, pendapat peribadi sya, lagi bagus musim ini BN, Musim
dpan PR, lagi musm dpan Bn dan saling silih ganti. Itu baru cpat maju.. bola sepak negar pun maju. Macm USA. Dngn ini, k 2 2 parti akan cepatlebih matang. x lagi childish. Da tgk debat calon presiden US? sungguh profesional, bukan emosional macam org kt negara kite. Berfikir dengan kepala dingin. n, kita sbg org Islam pun akur, USA jahanam hebat.

Anonymous said...

bagusnya dapat tahu apa yang awak fikir tentang perkara spt ini. setiap satu jawapan membuka satu entri baru. buatlah satu entri yang baru untuk setiap jawapan anda sebab bukan semua orang akan baca komen. sekurang2nya, anda berkongsi dengan lagi ramai orang dan orang tahu inilah fikiran si blogger ini.

ini "kita sbg org Islam pun akur, USA jahanam hebat", sangat menarik.

Ammar Funna Abidin said...

Bukan sy xnk post.. tp pandangan saya boleh brubah mngikut perkembangan semasa.. Seperti akur akan khebatn USA. Ye, xdpat dinafikan dan hakikatnye begitu. Kehebatn USA ditentukan olh rakyatnya. Rakyatnya betul2 mnggunakn kuasa mereka di kertas undi. Rakyatnya terdedah dengan informasi politik di negara mereka dan mereka memang ingin mngambil tahu. mereka ingin selamat. Oleh kerana inginkan "keselamatan" yang berlebihan, mereka mmbawa polisi keselamatn mereka ke luar US, bawa k Iraq contohnya.Untuk memastikan rakyatnya selamat, US mmbedil smua benda yang mereka kategorikan sbagai ancam terhdap diri mereka. tapi, rakyatnye lah yg mnntukan. Presidan@ Perdana Menteri@ SULTAN itu HAMBA RAKYAT. BERKHIDMAT UNTUK RAKYAT.